Friday, March 20, 2009

MESYUARAT KETUA UNIT HEM JPN BULAN MAC 2009

Tarikh : 10 - 13 Mac 2009
Tempat : Hotel Heritage, Ipoh
Penutup Rasmi: Haji Mohd Anuar bin Haji Abdul Hamid
Ketua Penolong Pengarah (SPKD)


Tujuan :
Beberapa penbentangan kertas konsep dan makluman dilakukan oleh pegawai-pegawai meja aktiviti BPSH untuk mendapat pandangan dan perakuan oleh Ketua-ketua Unit HEM JPN bagi aktiiti-aktiviti yang akan dilaksanakan sehinga ke bulan Jun. Mesyuarat ini adalah merupakan proses untuk mengemaskankinikan pengurusan di antara BPSH dengan JPN, terutamanya bagi mewujudkan hubungan protokol dan hirarki kedua-dua peringkat pengurusan. Perubahan ini dijangka akan dapat memantapkan aliran maklumat dalam kalangan pegawai yang terlibat di kedua-dua peringkat.

Dalam masa yang sama juga usaha sedang dilakukan supaya aktiviti murid dan guru akan diangkat menjadi kegiatan bertaraf antarabangsa. Setiap aktiviti, dimana yang boleh akan menawarkan penyertaan dari negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia, Brunei dan Thailand.

Bagi tujuan melibatkan lebih ramai murid dalam aktiviti yang dianjurkan oleh kekenterian, maka disarankan supaya perlunya dibangunkan modul pelaksanaan di semua peringkat pengurusan (sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan). Dalam hubungan ini, modul yang dibangunkan perlu mengandungi kandungan teras (ilmu, kemahiran dan nilai) yang sama di semua peringkat penganjuran aktiviti. Dengan demikian murid-murid yang menyertai aktiviti akan mendapat ilmu, kemahiran dan penerapan nilai yang sama jika murid dipilih menyertai mana-mana peringkat.