Friday, February 27, 2009

PERSIDANGAN MPKK DAN MAJLIS ANUGERAH PELANTIKAN PENGETUA CEMERLANG DG52(KUP) BAGI ZON SABAH DAN SARAWAK


Tarikh : 11 Februari 2009
Tempat : Merdeka Palace. Kuching Sarawak
Penerima Anugerah : 23 Sarawak dan 14 Sabah

ANUGERAH INI DISEMPURNAKAN OLEH Y. BHG. DATO’ NOOR REZAN BT. BAPOO HASHIM, TIMBALAN KETUA PENGARAH PELAJARAN (SEKTOR OPERASI PENDIDIKAN PADA 11 FEBRUARI 2009 DI BALAI MERDEKA, HOTEL MERDEKA PALACE, KUCHING, SARAWAK.

MESYUARAT PENGURUSAN PROFESIONALISME PKPSM BIL. 1/2009


TARIKH : 16 – 18 FEBRUARI 2009-02-25
TEMPAT : HOTEL CITRUS, KUALA LUMPUR
PESERTA MESYUARAT : AHLI JAWATANKUASA PKPSM KEBANGSAAN

PERKARA-PERKARA DIBINCANGKAN ;

1. PERSEDIAAN PERSIDANGAN PENGURUSAN PENDIDIKAN PKPSM KALI KE-48 DI PULAU PINANG PADA 25 -28 MEI 2009
2. PENYEMAKAN MANUAL PROSEDUR KERJA SEKOLAH MENENGAH
3. PERBINCANGAN DENGAN BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA TENTANG KENAIKAN PANGKAT PENGETUA
4. PERBINCANGAN AKTIVITI BIRO PROFESIONAL, DOKUMENTASI DAN SOSIAL & LAWATAN

MESYUARAT PENINGKATAN AKADEMIK BERSAMA PEGAWAI AKADEMIK MENENGAH DAN RENDAH (MATEMATIK & SAINS) PERINGKAT JPN 2009



















Sektor Pengelola: Unit Akademik, Sektor Pengurusan Sekolah Rendah

Tarikh: 24 hingga 26 Februari 2009

Tempat: Air Keroh D'Village Resort, Melaka

Bil. Peserta: 48 Orang

Mesyuarat melibatkan pegawai-pegawai Matematik dan Sains dari bahagian-bahagian KPM seperti BPG, JNJK, BPK,LPM dan BPSH di semua JPN yang terdiri daripada KPP, PP, Penyelia dan beberapa PPD terpilih.

Tujuan:

- Menyelaraskan tugas dan skop tugas Pegawai Sains dan Matematik di peringkat JPN dan PPD

- Menyelaraskan pemantauan PPSMI di peringkat KPM, JPN dan PPD dari semua aspek untuk mengelakkan pertindihan dari segi tugas dan kepegawaian.

- Mengadakan bengkel dan perkongsian pintar di antara semua negeri dalam memastikan semua perjawatan baru di JPN yang diluluskan dapat digunakan sepenuhnya.


Thursday, February 26, 2009

MESYUARAT PROFESIONALISME KETUA UNIT SEKOLAH RENDAH JABATAN PELAJARAN NEGERI BERSAMA BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH HARIAN KPM BIL. 1/2009

Sektor Pengelola: Sektor Pengurusan Sekolah Rendah
Tarikh: 25 hingga 27 Februari 2009
Tempat: Bayu Beach Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan
Bil. Peserta: 20 Orang

Tujuan:
a) Menyelaraskan maklumbalas isu-isu sekolah rendah seluruh negara
b) Penyelarasan kaedah kemasukan data ABM yang oleh BPSM mengikut negeri/JPN
c) Penyelarasan pelantikan Administrator e-GTukar di peringkat PPD mengikut negeri
masing-masing
d) Isu-isu berkaitan ABM 2009
e) Penempatan Guru Sandaran Siswazah Terlatih pada Januari 2009
f) Program Orientasi Guru Baru Sekolah Rendah
g) Persediaan menghadapi proses Pertukaran Antara Negeri (Jun 2009)

Wednesday, February 25, 2009

MESYUARAT PENYELARASAN DATA GURU SEKOLAH RENDAH MENGIKUT JENIS SEKOLAH DAN OPSYEN BIL. 1/2009


Mesyuarat telah diadakan di Bayu Beach Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan pada 23 hingga 26 Februari 2009. Mesyuarat dipengerusikan oleh KU Sektor Pengurusan Sekolah Rendah dan seramai 38 orang Pegawai Data JPN telah menghadiri mesyuarat ini yang dikelolakan oleh Sektor Pengurusan Sekolah Rendah.
Tujuan:
- Penyelarasan Data Sekolah Rendah di semua JPN mengikut jenis sekolah dan opsyen
- Mengumpul data terkini kedudukan guru sekolah rendah seluruh negara seperti pada 31 Januari 2009 bagi tujuan penempatan dan pertukaran guru Julai 2009
- Data juga bertujuan bagi menjawab soalan-soalan berbangkit mengenai guru di Dewan Parlimen
- Membincangkan penambahbaikan penggunaan DOSR (Data Operasi Sekolah Rendah) versi baru agar dapat diselaraskan dengan OPMEN (Data Operasi Sekolah Menengah)

BENGKEL PENGURUSAN PEGAWAI KHAS KUMPULAN GURU SIMPANAN KEBANGSAAN (KGSK) BIL.1/2009


Pada 24 hingga 27 Februari 2009 bertempat di Bayu Beach Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan telah diadakan Bengkel Pengurusan Pegawai Khas Kumpulan Guru Simpanan Kebangsaan (KGSK) Bil. 1/2009. Bengkel ini telah dihadiri 134 peserta yang terdiri dari semua Pegawai Khas KGSK di JPN dan PPD dan telah dipengerusikan oleh KPP Sektor Rendah.
Tujuan:
a) Mendapat input dan maklumbalas berkaitan data/isu pemasalahan dan perjawatan
b) Untuk mendapatkan pelaporan PIPP
c) Mendapatkan data analisis keperluan Guru Ganti/GSTT/KGSK mengikut daerah/negeri
d) Mengurus dan menyelaras aktiviti dan program KGSK antara KPM/Negeri dan Daerah.

Tuesday, February 24, 2009

HARI GURU 2/2009




Mesyuarat Jawatankuasa Induk Hari Guru 2/2009




Tarikh : 24 Februari 2009
Tempat : Dewan Konvensyen Taman Tamaddun Islam
Kuala Terengganu
Pengerusi: Dato’ Haji Alimuddin Mohd. Dom
Ketua Pengarah PelajaraN Malaysia

Tujuan :
Mesyuarat adalah bertujuan untuk mendapat maklumat mengenai persediaan pelaksanaan majlis pelancaran perayaan Hari Guru 2009, dan dalam masa yang sama untuk mendapat persetujuan berhubung dengan cadangan-cadangan perubahan dasar pengurusan. Mesyuarat telah dihadiri juga oleh Ahli Jawatankuasa Pengelola.

Ketetapan :
Dipersetujui supaya dilibatkan guru dari sekolah-sekolah bandar dan guru yang mengajar di dalam acara Menjunjung Budi Guru Pedalaman. Kumpulan guru ini perlu diberi perhatian kerana jasa mereka tidak kurang besarnya dalam mendidik anak bangsa.

Mengambil maklum bahawa:
Menteri Pelajaran, YB Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein telah bersetuju supaya tema perayaan tahun ini ialah Guru Pembina Negara Bangsa.

Pertandingan Bahas Guru di peringkat pemilihan pasukan ke pertandingan separuh akhir kebangsaan akan dilaksanakan dalam bentuk karnival di IAB Cawangan Utara, Jitra, Kedah.

Peraduan Menulis Cerita Kanak-kanak anjuran Bahagian Buku Teks diperluaskan penyertaan dengan menambah kategori menengah atas.

Yayasan Guru Malaysia Berhad bersetuju untuk menyumbang sebuah mesin haemodilisis kepada Jabatan Pelajaran Terengganu bagi membantu keperluan warga pendidik yang memerlukan kemudahan peralatan ini. Sumbangan ini adalah bersempena dengan perayaan Hari Guru peringkat kebangsaan di Terengganu kali ini.

Hanya BTP akan membuat rakaman video dan gambar pegun dalam semua acara yang dianjurkan bersempena dengan perayaan. Lain-lain pihak akan hanya membuat rakaman melalui saluran (feed) BTP.

Pelancaran buku-buku yang diterbitkan oleh Bahagian-bahagian di Kementerian dan juga Jabatan Pelajaran Negeri akan dilaksanakan pada majlis jamuan makan negeri (15 Mei 2009). Pelancaran akan disempurnakan oleh Menteri Pelajaran.

Pertandingan lagu tema perayaan hendaklah dilanjutkan tempuhnya supaya memberi ruang untuk mendapat hasil karya yang bermutu. Walaupun begitu keputusan pertandingan perlu diputuskan pada atau sebelum minggu pertama bulan Mac 2009 supaya kumpulan koir dapat membuat persediaan dan mempersembahkan lagu tersebut dengan baik di majlis pelancaran.

Jabatan Pelajaran Terengganu diminta supaya berhati-hati dalam mengendali acara gimik pelancaran terutamanya jika memutuskan mengguna alatan mekanikal (mekantronik). Dicadangkan supaya gimik tersebut menimbangkan juga elemen pelancaran buku (Panduan Standard Guru) yang diterbitkan oleh BPG.

Bilangan jemputan penerima Anugerah Tokoh Guru yang lalu ditambah. Hendklah juga dipastikan supaya kumpulan guru latihan Kirkby College dan Brisnford Lodge dijemput di majlis pelancaran.

Penglibatan Syarikat Utusan Malaysia dalam mengendalikan pameran dan publisiti majlis pelancaran pada dasarnya diterima. Perkara ini akan dirujuk kepada KSU Kementerian Pelajaran bagi tujuan mendapat kepastian dari aspek teknikal kewangan.

KHEMAH KERJA PERPADUAN DAN INTEGRASI MURID PERINGKAT KEBANGSAAN 2009 (RIMUP)




Mesyuarat Jawatankuasa Pengelalo
Khemah Kerja Perpaduan Dan Integrasi Murid Peringkat Kebangsaan 2009


Tarikh :
16 Februari 2009
Tempat :
Jabatan Pelajaran Melaka
Pengerusi :
Tuan Haji Isa Abu
Pengarah Pelajaran Melaka

Tujuan :
Mesyuarat adalah bertujuan untuk melantik jawatankuasa kerja dan menyelaras skop tugas setiap jawatankuasa yang ditubuhkan, dan meletakkan dasar-dasar asas pelaksanaan khemah kerja yang akan dikendalikan.

Ketetapan :
Mesyuarat bersetuju supaya khemah kerja akan dianjurkan pada 19 – 23 April 2009. Penginapan seramai 330 orang murid, guru dan urus setia ialah di Ayer Keroh D’ Village Resort. Aktiviti-aktiviti khemah kerja ditetapkan seperti berikut:

· Persembahan kebudayaan
· Latihan Dalam Kumpulan
· Sukan
· Bina pasukan
· Tayangan dokumentari
· Kembara
· Forum
· Ceramah

Pelaksanaan khemah kerja selama 5 hari 4 malam dihasratkan untuk mencapai matlamat untuk membina semangat bekerjasama, bertoleransi dan menghayati erti kepelbagaian masyrakat Malaysia dalam kalangan peserta.

MESYUARAT KONVENSYEN PATRIOTIK REMAJA KEBANGSAAN


Mesyuarat Jawatankuasa Pengelola 3/2009
Konvensyen Patriotik Remaja Kebangsaan

Tarikh :
17 Feb 2009 jam 9.00 pagi
Tempat :
Putrajaya International Convention Center (PICC)
Pengerusi :
YBhg Dato’ Noor Rezan bt Bapoo Hashim
Timbalan Ketua Penolong Pengarah (SOP)

Tujuan :
Mesyuarat ini adalah bertujuan untuk memantau tindakan yang telah diambil oleh Jawatankuasa Kerja yang ditubuhkan. Selain mendapat laporan status tindakan, mesyuarat telah memperincikan atur cara pelaksanaan konvensyen. DYTM Raja Nazrin Shah telah memberi perkenan untuk menyampaikan Titah Utama di konvensyen kali ini, manakala YAB Dato’ Seri Haji Abdullah Haji Ahmad Badawi, Perdana Menteri pula bersetuju untuk menutup rasmi konvensyen.

Ketetapan :
Mesyuarat mengambil maklum bahawa jemputan peserta yang terdiri dari pemimpin pelajar IPT, Pusat Latihan, murid sekolah dan pemimpin masyarakat muda seramai 2,500 orang telah dipanjangkan. Seramai 250 orang pegawai-pegawai kanan kerajaan dijemput hadir di majlis Titah Utama DYTM Raja Nazrin Shah dan di majlis perasmian penutup.

Raptai bagi menyelaraskan pengendalian acara-acara majlis Titah Utama dan perasmian penutup konvensyen akan diadakan sehari sebelum hari konvensyen dianjurkan. Mesyuarat diingatkan bahawa tarikh konvensyen ialah pada 26 Februari 2009, justeru raptai akan diadakan pada 25 Feb 2009.

Penyampaian cek bantuan Palestin KPM, surat kepada anak-anak Palestin dan surat kepada pemimpin dunia akan disampaikan di majlis penutup konvensyen. Cek bantuan dan surat-surat ini akan disampaikan kepada YAB Dato’ Seri Haji Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Dipersetujui bahawa YBhg Dato’ Haji Alimuddin Md Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysian akan menyampaikan ucapan alu-aluan di majlis Titah Utama. YB Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Pelajaran akan menyampaikan ucapan alu-aluan di majlis penutup konvensyen. Kesemua ucapan disediakan oleh BPPDP.

MESYUARAT PENGURUSAN BENCANA

Perkara :
Mesyuarat Pengurusan Bencana
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
Kementerian Pelajaran Malaysia
Tarikh : 25 Januari 2009 jam 0930
Tempat : Bilik Mesyuarat Kemboja
Pengerusi : Haji Mohd Anuar bin Haji Abdul Hamid
Ketua Penolong Pengarah BPSH (SPKD)

Tujuan :

Mesyuarat ini adalah bertujuan untuk mempertingkatkan pengurusan bencana yang berlaku di sekolah-sekolah. Setakat ini pengurusan yang kelihatan berstruktur ialah bencana yang berkaitan dengan banjir. Dalam hubungan ini, usaha sedang diambil supaya pengurusan di peringkat sekolah, daerah, negeri dan kementerian berkaitan dengan lain-lain bencana juga perlu diperkemaskan dan berstruktur seperti pengurusan banjir.

Ketetapan :

Mengambil maklum bahawa di kementerian, pengendalian data becana adalah dirujuk kepada Sektor Sektor Pengurusan Kaunseling dan Disiplin (Unit Disiplin) di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian. Manakala di Jabatan Pel;ajaran Negeri perkara ini dirujuk kepada Bahagian Pengurusan Sekolah (Unit Perhubungan).

Dipersetujui supaya pengendalian kejadian bencana yang melibatkan sekolah diuruskan secara berstruktur dan jelas. Dengan ini dicadangkan supaya Jawatankuasa Bencana di tubuhkan di semua peringkat pengurusan (sekolah, daerah, negeri dan kementerian). Penubuhan jawatankuasa ini walau bagaimanapun perlu dirujuk kepada struktur Majlis Bencana Kebangsaan dan Negeri dan Daerah yang diwujudkan dibawah awasan JPM, bagi memastikan supaya tidak berlaku percanggahan dasar.

Jawatankuasa yang ditubuhkan nanti, berperanan menjelaskan ruang lingkup dan batasan peranan pegawai pendidikan dalam mengendali kejadian bencana. Senarai semak atau SOP perlu diterbitkan secepat mungkin untuk tujuan ini.

BPSH (SPKD) telahp;un menubuhkan Smart Support Team (SST) di peringkat negeri. Anggota pasukan kebanyakannya adalah terdiri dari kaunselor sekolah. Pasukan ini diwujudkan untuk tujuan membantu anak-anak mangsa bencana menangani trauma yang dialami oleh mereka. Setiap anggota dilatih dengan kemahiran mengendali aktiviti-aktiviti di pusat-pusat penempatan mangsa bencana, dan dalam masa yang sama juga pihak Mercy Malaysia turut membantu memberi latihan menghadapi bencana kepada anggota.

Dengan pembiayaan UNICEF, pihak kementerian telah menerbit buku kesiapsagaan sekolah menghadapi bencana. Kedua-dua buku sekolah rendah dan menengah telahpun diedarkan kepada pengurusan sekolah.

Penubuhan Jawatankuasa Bencana walau bagaimanapun akan dirujuk kepada pengurusan kementerian sebelum dilaksanakan. Namun begitu senarai semak atau SOP menghadapi bencana akan disediakan sebelum 30 Jun 2009.

Dalam perancangan penubuhan jawatankuasa, dicadangkan supaya perlu juga diambilkira kelengkapan dan peralatan bilik gerakan disediakan, seperti papan kenyataan, walkie talkie, telefon dan lain-lain yang berkaitan supaya apabila perlunya bilik gerakan dioperasikan, maka bilik berkenaan dapat terus berfungsi dengan cepat dan cekap.

Monday, February 23, 2009

Mesyuarat Pemantapan Profesionalisme Kepimpinan Akademik Rendah Zon Tengah 2009


Mesyuarat telah diadakan pada 18 hingga 20 Februari 2009 di Coral Bay Resort, Pulau Pangkor, Perak. Seramai 26 peserta telah menghadiri mesyuarat yang mana telah dihadiri oleh pegawai Akademik Rendah semua PPD Zon Tengah. Mesyuarat dikelolakan oleh En. Bilezan b. Baghdadi, Unit Akademik Rendah.
Tujuan Mesyuarat:
- Mendapatkan tindakan susulan kepimpinan Insturksional terhadap pegawai PPD dalam
memantapkan profesionalisme pegawai Akademik Rendah di PPD
- Menerima pelaporan dan perancangan program-program Akademik yang melibatkan
komponen kepimpinan Instruksional di peringkat PPD
- Pembugaran komponen kepimpinan Instruksional di peringkat PPD

MESYUARAT PENYELARASAN DATA OPMEN BIL. 1/2009 BPSH BERSAMA BHG-BHG KPM DAN JPN


Tarikh : 23 - 26 Februari 2009
Tempat : Putra Brasmana, Kuala Perlis. Perlis
Bil Ahli : 45 Orang ( KU Men, Pegawai Data Bhg-Bhg KPM dan Pegawai Data Negeri )

Mesyuarat ini adalah bertujuan membuat penyelarasan data operasi BPSH ( Men ) bersama dengan Bahagian-Bahagian KPM dan Jabatan Pelajaran Negeri seluruh negara. Mesyuarat ini akan diadakan secara berkala iaitu sebanyak empat kali setahun ( 31 Januari, 30 April, 31 Julai dan 31 Oktober ). Penyelarasan data ini perlu bagi mendapat maklumat terkini di semua JPN bagi tujuan pengisian jawatan, kekosongan jawatan, lebih kurang guru mengikut negeri, mengikut opsyen dan sebagainya. Data pengisian guru perlu terkini bagi tujuan Penempatan dan juga Pertukaran guru mengikut negeri. Selain itu maklumat-maklumat lain perlu dimaklumkan pada negeri mengenai :
i/. Pergerakan Guru ke Bahagian-Bahagian lain KPM
ii/. Penempatan PKPG sepanjang 2009
iii/. Penempatan KSPK tahun 2009
iv/. Pertukaran guru pada Januari 2009
v/. Rayuan Pertukaran guru bil 1/2009
vi/. ABM Perjawatan 2010 ( B41 )
vii/. Maklumat pengisian jawatan tingkatan 6
viii/.Pengisian pengetua gred DG44 - DG54 dan JUSA
ix/. Data Guru Kaunseling dan Guru Bimbingan

Friday, February 20, 2009

BENGKEL PENGENDALIAN PAKEJ BAGI BULAN FEBRUATI HINGGA JUN BPSH


Tarikh : 10-13 Feb 2009


Tempat : Puteri Resort, Ayer Keroh Melaka


Objektif : Seramai 26 orang telah menghadiri Bengkel Pengendalian Pakej.

Thursday, February 19, 2009

Mesyuarat EXCO PgNPQH Bersama Timbalan Pengarah IAB

Tarikh : 20 Februari 2009 (Jumaat)
Tempat : IAB Induk, Genting Highlands.

Mesyuarat adalah bertujuan bagi menentukan agenda bagi Perbincangan program bersama IAB dengan PgNPQH

Mesyuarat AJK Induk PgNPQH 1/2009

Tarikh : 3-5 Februari 2009
Tempat : Hotel Brisdale, Kuala Lumpur
Bil Ahli : AJK Induk PgNPQH

Mesyuarat telah memutuskan untuk membuat tindakan berikut;
a) Menyediakan Kertas Konsep Laluan Kerjaya Graduan NPQH untuk diserahkan kepada KPPM.
b) Menyediakan Kertas Kerja Untuk Penubuhan Persidangan Graduan NPQH Peringkat Negeri yang akan dibentangkan kepada semua Ketua Unit Menengah, Jabatan Pelajaran Negeri.
c) Menyediakan Kertas Kerja Program Kerjasama PgNPQH dengan IAB iaitu sempena 30 tahun IAB.
d) Menyediakan Rancangan Strategik 5 Tahun PgNPQH.
e) Menyediakan Soal Selidik Maklum Balas Keberkesanan Kolokium Kembara yang telah diadakan.
Diharapkan semua tindakan yang akan dilakukan oleh PgNPQH akan mendapat sokongan dan kerjasama semua Graduan NPQH dan dapat dimanfaatkan bersama. InsyaAllah.

PERSIDANGAN PENGURUSAN PROFESIONALISME & ANUGERAH PENGETUA KANAN DG52 ZON SABAH DAN SARAWAK

Tarikh : 10 - 12 Februari 2009
Tempat : Merdeka Palace, Kuching Sarawak
Bil Ahli : Semua Ajk MPKK

Persidangan Pengurusan Profesionalisme MPKK dan Majlis Anugerah Pelantikan Pengetua Kanan (DG52 KUP) Zon Sabah dan Sarawak. Persidangan Pengurusan Profesionalisme MPKK dan Majlis Anugerah Pelantikan Pengetua Kanan DG52 bagi Zon Sabah dan Sarawak, sesi 2009.

Mesyuarat Runding Cara e-WPK



Perkara :
Mesyuarat Runding Cara e-WPK

Tarikh :
19 Februari 2009 (Khamis)

Tempat :
SBPI Gopeng

Ahli Mesyuarat :
Tn Hj Mustafa bin Sidi, KPP PKICT
En Dzulkifli bin Mohd Supin, Pengetua SBPI Gopeng
Hj Nor Azam bin Abdullah, Pegawai Bajet BPSH

Agenda :
Mesyuarat ini membincangkan Sistem e-WPK yang dibangunkan untuk tujuan pelaporan status perbelanjaan Waran Peruntukan Kecil di peringkat JPN, PPD dan PTJ.

Program ini telah dibangunkan beberapa tahun lalu. Namun hanya negeri Selangor yang menggunakannya secara meluas.

BPSH berpendapat bahawa sekiranya sistem ini benar-benar diaktifkan, pelaporan e-WPK dan JPKA akan dapat diselaras dengan lebih teratur, cepat dan tepat.

Mesyuarat Pengurusan Guru Besar SJKT Malaysia


Mesyuarat Pengurusan Guru Besar SJKT Malaysia bersama dengan Pegawai Bahagian Pengurusan Sekolah Harian telah diadakan pada 18 Februari 2009, mulai pukul 9.00pagi di Bilik Mesyuarat Semarak, BPSH.KPM. Mesyuarat ini telah di Pengerusikan oleh En.Wan Roslan B.Wan Yaacob, KPP Sektor Sekolah Rendah. Seramai 26 orang Guru Besar telah hadir ke mesyuarat ini. Mereka ini adalah wakil Persatuan Guru Besar Sekolah Tamil negeri masing-masing. Beberapa isu mengenai Sekolah Tamil telah dibincangkan dalam mesyuat ini. Mesyuarat berakhir pada pukul 3.00 petang.

Wednesday, February 18, 2009

Kursus Kewangan Dalaman



Perkara :
Kursus Dalaman Pengurusan Kewangan dan Akaun Unit Kewangan

Objektif :
  1. Memantapkan urusan kewangan dan perkaunan BPSH
  2. Pergerakan staf unit kewangan memerlukan staf yang baru mengambil tugas mendapatkan pengetahuan dan kemahiran secepat mungkin daripada staf yang menjalankan tugas berkenaan sebelum ini. 

Tarikh :
10-12 Februari 2009

Tempat :
Makmal Komputer BPSH

Kehadiran :
Semua pegawai dan staf Unit Kewangan BPSH dan BPSBPSK 

Penceramah / Pengisian :
  1. En Zulbahari Ab. Rahman - Penyediaan Pesanan Tempatan Melalui Sistem e-Perolehan 
  2. Pn Azilah Abdullah - Pengurusan Gaji, Elaun Lebih Masa dan Pakaian Istiadat
  3. Pn Norhazamimi Baharuddin - Proses Tuntutan Perjalanan, Penceramah, Pertukaran Staf

Perasmi Penutup :
Y.Bhg Tuan Hj Zulkifly bin Mohd Wazir
Pengarah BPSH

Tuesday, February 17, 2009

Lawatan Pemantaun Sekolah Angkat GITN SB (GTL SCHOOL)







Tarikh : 6 Hb Feb 2009
Tempat : SEK Padang Sebang & SEK Kem Terendak 1, Alor Gajah, Melaka
Objektif : Memantau Perkembangan Aktiviti di GTL SCHOOLS serta kemudahan IT coner yang disediakan oleh pihak GITN SB


Monday, February 16, 2009

Mesyuarat Sektor PKICT Bil.3/2009


Perkara :
Mesyuarat Sektor PKICT Bil.3/2009

Tarikh :
16 Februari 2009 - 11.15 pagi

Tempat :
Bilik Mesyuarat Permata

Kehadiran :
Semua pegawai Sektor PKICT

Pengerusi :
KPP Sektor PKICT

Antara Pengisian Utama:

a. Laporan setiap unit untuk aktiviti minggu lepas:
  1. Unit ICT telah siap membuat pembahagian peruntukan OS35000 peralatan ICT berjulah RM43 juta, antaranya peralatan ICT untuk 140 makmal dan 1386 asrama harian,
  2. Unit Kewangan telah menjalankan Mesyuarat JPKA JPN pada 12-14 Februari di Hotel Empress Sepang
  3. Unit Pentadbiran telah melaksanakan Bengkel Pakej Feb-Jun pada 11-14 Februari di Puteri Resort, Melaka

b. Aktiviti minggu ini mengikut unit:
  1. Ketua Unit ICT akan menghadiri bengkel khas untuk unit-unit ICT di Bahagian dan JPN, anjuran BPG pada 17-20 Februari 2009,
  2. Unit Kewangan akan menghantar bajet 2010-2011 yang diselaraskan mengikut ET (Expenditure Target) yang baru sahaja diturunkan,
  3. Kursus dalaman perisian MS Office akan dijalankan untuk pegawai dan staf yang berminat. Kursus bersiri ini akan dijalankan di makmal komputer BPSH. Tenaga pengajar adalah daripada Microsoft.

MESYUARAT TEKNIKAL e-GTukar Bil. 2/2009


Tarikh : 16 - 18 Februari 2009
Tempat : Puteri Bayu Beach Resort. Pulau Pangkor.
Bil Ahli : 45 Orang

Mesyauarat ini adalah bertujuan untuk membuat penyelarasan teknikal berhubung dengan sistem e-GTukar. Mesyuarat juga bagi membuat penyelarasan berhubung dengan sistem yang telah dilaksanakan pada tahun lepas selepas mesyuarat POSTMORTEM dijalankan. Penambahbaikkan ini perlu dilaksanakan supaya pelaksanaan pada tahun ini lebih baik dan mantap dan dapat memenuhi semua kehendak pengguna.

Mesyuarat JPKA SOP (JPN) Bil.1/2009


Perkara :
Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun
Sektor Operasi Pendidikan (Jabatan Pelajaran Negeri) Bil.1/2009

Tarikh :
12 - 14 Februari 2009

Tempat :
Hotel Empress, Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang

Kehadiran :
Ketua-ketua Sektor K2P  dan akauntan JPN atau wakil

Pengerusi / Ucap Utama:
Y.Bhg Pengarah BPSH

Pengisian Utama:
Mesyuarat ini bertujuan melaporkan pengurusan kewangan bagi suku ke-4 2008 dan membincangkan strategi serta perancangan tahun 2009 khusus berkenaan pengurusan kewangan di JPN.

Pada hari terakhir, semua Bahagian di bawah Sektor Operasi Pendidikan  telah dijemput untuk menghadiri mesyuarat ini. Ini adalah platform bagi semua Bahagian berkenaan untuk bertemu JPN dan membincangkan isu-isu berkaitan kedua-dua belah pihak.

2 Fokus utama tahun 2009 adalah :
  1. mengaktifkan semula penggunaan sistem e-WPK untuk digunakan oleh semua JPN dengan sedikit penambahbaikan yang menjurus kepada format laporan JPKA. BPSH akan mengambil inisistif segera untuk berbincang dengan pembangun sistem.
  2. membantu secara aktif sekolah-sekolah yang mendapat audit berteguran supaya pengurusan kewangan pada tahun 2009 dipertingkatkan sehingga memperolehi sijil audit tanpa teguran.


Thursday, February 12, 2009

MESYUARAT PELAPORAN e-KAUNSELING PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING BIL. 2/2009

Tarikh : 9 - 11 Februari 2009
Tempat : Hotel Goldcourse, Klang. Selangor
Bilangan Ahli : 40 Orang
Mesyuarat bertujuan untuk menyelaraskan pelaporan e-kaunseling mengikut JPN seluruh negara. Pelaporan ini sebagai rumusan kepada aktiviti dan program kaunseling di sekolah-sekolah seluruh negara mengikut negeri masing-masing. Pelaporan ini meliputi semua sekolah menengah seluruh negara.

MESYUARAT MAJLIS GURU KAUNSELING KEBANGSAAN BIL. 1/2009

Tarikh : 9 - 11 Februari 2009
Tempat : Hotel Goldcourse. Klang, Selangor.
Bilangan Ahli : MGKK ( 16 Orang )
Mesyuarat ini adalah bertujuan untuk meyelaraskan program MGKK bagi tahun 2009. Penyelarasan program ini perlu bagi memastikan semua program yang akan dilaksanjan pada tahun ini tidak bertembung dengan program di peringkat KPM. Perancangan ini juga bagi memastikan program-program besar seperti seminar dan konvensyen guru kaunseling dapat dilaksanakan dengan baik dan menepati tujuan pelaksanaan program berkenaan.

MESYUARAT PENULISAN KAJIAN KES KAUNSELING SEKOLAH MENENGAH HARIAN KPM


Tarikh : 9 - 11 Februari 2009
Tempat : Hotel Goldcourse. Klang, Selangor
Bilangan Ahli : 30 Orang

Mesyuarat adalah bertujuan untuk menyelaraskan penulisan kajian kes kaunseling di Sekolah Menengah Harian seluruh negara dan dibukukan. Semua hasil penulisan kajian kes ini akan dibukukan dan akan dilancarkan pada sambutan hari guru peringkat kebangsaan tahun ini. Penulisan kajian kes ini juga akan menjadi bahan rujukan kepada sekolah-sekolah dan khasnya kepada guru kaunseling itu sendiri.

MESYUARAT PENGURUSAN DATA GURU KAUNSELING DAN BIMBINGAN KAUNSELING BIL. 1/2009


Tarikh : 9 - 11 Februari 2009
Tempat : Hotel Goldcourse. Klang, Selangor
Bil Ahli : 35 Orang ( Pegawai Data dan HEM, JPN )

Mesyuarat ini adalah bertujuan menyelaraskan data kedudukan Guru Kaunseling dan Bimbingan yang berada di semua JPN antara Unit Menengah dan Unit HEM, JPN seluruh negara. Penyelarasan ini perlu diselaraskan kerana ada sebahagian besar guru Kaunseling dan Guru Bimbingan yang telah menjawat jawatan dan meletak jawatan masih dilebelkan sebagai guru kaunseling atau guru bimbingan. Kesannya jika tidak ada penyelarasan menyebabkan jawatan berkenaan di sesebuah negeri atau JPN tidak dapat mengambarkan kepada keperluan dan pengisian sebenar bagi guru kaunseling dan guru bimbingan.

Wednesday, February 11, 2009

PROGRAM PEMBANGUNAN MURID DENGAN AGENSI LUAR

Perkara :
TAKLIMAT PROGRAM PEMBANGUNAN MURID DENGAN AGENSI LUAR

Tarikh :
11 Februari 2009

Tempat :
Luang Legar Bilik Mesyuarat Kemboja, BPSH

Pengerusi :
Tuan Haji Zulkifly b. Mohd. Wazir

Objektif :
Menyampaikan Maklumat kepada para jemputan berkaitan :

· Struktur pengurusan aktiviti pembangunan murid di BPSH
· Misi dan objektif pembangunan murid KPM
· Prosidur permohonan kerjasama dan penajaan aktiviti murid
· Syarat dan peraturan mengendali aktiviti yang melibatkan murid

Majlis taklimat telah diadakan pada 10 Februari 2009 di ruang legar perhimpunan Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH). YBhg. Tuan Haji Zulkifly Mohd Wazir, Pengarah BPSH telah turut hadir dan menyampaikan ucapan aluan di majlis ini. Selain dari pegawai-pegawai Jabatan Pelajaran Negeri (Ketua Unit Hal Ehwal Murid dan Ketua Unit Pendidikan Pencegahan Dadah), sejumlah 17 buah agensi kerajaan dan bukan kerajaan turut hadir mendengar taklimat. Taklimat ini diadakan dengan tujuan untuk memantapkan hubungan kerjasama di antara Kementerian Pelajaran Malaysia (BPSH) dengan agensi-agensi luar yang menganjurkan aktiviti pembangunan murid.

Bengkel Penyediaan Pakej Feb-Jun


Perkara :
Bengkel Penyediaan Pakej BPSH Bagi Bulan Februari - Jun

Tarikh :
10-13 Februari 2009

Tempat :
Puteri Resort, Melaka

Kehadiran :
2 Pegawai dan 2 Staf Sokongan 7 Sektor

Objektif :
Bengkel ini bertujuan untuk menyiapkan permohonan pakej bagi mesyuarat dan kursus yang akan dijalankan sepanjang bulan Februari hingga Jun.

Dengan adanya bengkel ini, isu kelewatan menghantar permohonan pakej ke Bahagian Kewangan akan dapat selesaikan.

Tuesday, February 10, 2009

MESYUARAT PENGURUSAN ADUAN DAN MAKLUMBALAS PELANGGAN





Perkara :
MESYUARAT PENGURUSAN ADUAN DAN MAKLUMBALAS PELANGGAN
BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH HARIAN & JABATAN PELAJARAN NEGERI

Tarikh :
28 - 30 Januari 2009

Tempat :
Bilik Mesyuarat Aman, Muar Traders Hotel, Muar, Johor Darul Takzim

Pengerusi :
1. Tuan Haji Mohd. Anuar Bin Abdul Hamid (Penutup Mesyuarat)
KPP SPPK
2. Puan Norliza Haji Mohd. Noah (Penyelaras Aduan BPSH)

Kehadiran:
Semua Penyelaras Aduan/ Ketua Unit Perhubungan JPN
Objektif :
  1. menyemak semua maklumbalas aduan yang diterima dari Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Pejabat Perkhidmatan Pelanggan KPM dan BPA
  2. menilai pengurusan aduan melalui data dan analisis aduan yang berkaitan dengan JPN dan PPD.
  3. menyediakan maklumat terkini Jawatankuasa Urus Setia Aduan JPN dan PPD
    menyediakan rancangan atau program Tahunan 2009 bagi Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah
  4. Menyemak senarai tugas Penyelaras Aduan JPN dan PPD

Ketetapan :
1. Mesyuarat dimaklum Penyelaras Aduan dikebanyakan negeri kecuali Negeri Sembilan, Kelantan, WP Putrajaya, dan Terengganu telah diisi oleh Penolong Pengarah DG41 / Penyelia Kanan DG 34 seperti dalam penstrukturan JPN. Negeri yang masih belum mengisi jawatan tersebut diminta untuk berbincang dengan pihak pengurusan tertinggi JPN masing-masing agar pengurusan aduan di JPN lebih cekap dan mantap. Diharapkan PPD melantik Penyelaras Aduan dari Sektor Pengurusan Sekolah.

2. Mesyuarat meminta Bahagian Pengurusan Sekolah Harian memastikan Maklumbalas Pelanggan di semua peringkat (KPM, JPN dan PPD) diuruskan oleh Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan.

3. Mesyuarat memutuskan agar Urus Setia Pengurusan Aduan JPN dan Urus Setia Pengurusan Aduan PPD dimantapkan mengikut cadangan melantik pegawai-pegawai yang akan menjalankan tugas sebagai pegawai pemeriksa dan penyiasat seperti di lampiran 1. Senarai nama Urus Setia Pengurusan Aduan peringkat JPN (39 orang ) dan PPD (15 orang) perlu dihantar kepada Urus Setia melalui email noli1369@yahoo.com atau adudisiplin@moe.gov.my pada atau sebelum 6 Februari 2009.

4. Mesyuarat dimaklumkan agar JPN dan PPD mengadakan mesyuarat setiap bulan dengan menggunakan Ketetapan Mesyuarat untuk dilaporkan dalam mesyuarat pengurusan JPN dan mesyuarat Pengurusan PPD masing-masing. Bagi mesyuarat antara BPSH dengan JPN akan diadakan dua bulan sekali seperti dalam Takwim BPSH, manakala JPN juga mengadakan mesyuarat berkala setiap dua atau tiga bulan sekali dengan PPD masing-masing.

5. Mesyuarat dimaklumkan bahawa Buku Manual Prosedur Pengurusan Aduan dan Siasatan perlu dimurnikan segera sebelum Seminar Pengurusan Aduan yang akan diadakan pada 24 Mac 2009 dan akan diedarkan ke semua JPN/PPD. Pemurnian Buku ini akan diadakan secepat mungkin pada awal Februari 2009.

6. Mesyuarat telah mencadangkan penambahbaikan terhadap PKPS 4 dan Prosedur Pengurusan Aduan dan Siasatan berdasarkan teguran yang diterima melalui audit Star Rating dan audit SIRIM yang akan di bawa dalam Jawatankuasa Teknikal MS ISO 9002:2000:
- Aduan Lisan dan bukan lisan dinyatakan sebagai panggilan telefon dan datang sendiri, surat, faksimili, emel, lamanweb dan media. Justeru itu, analisis aduan hendaklah berdasarkan kepada saluran aduan yang diterima
- Buku Rekod Aduan ditukar kepada Sistem Rekod Aduan dalam merekodkan aduan yang diterima daripada pelbagai sumber.
- penambahan ruangan di dalam PKPS 4-2 iaitu ‘saluran aduan’ dan Sumber Aduan’.
- Kategori aduan hendaklah berdasarkan Pindaan Kepada Kategori untuk maksud pelaporan yang diterima oleh agensi-agensi kepada Biro Pengaduan Awam (BPA), Jabatan Perdana Menteri (Surat Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (SPKPA) Bil. 1 Tahun 2002

7· Mesyuarat memutuskan satu perbincangan khas diadakan berkaitan PKPS 4 dan Buku Panduan Prosedur Pengurusan Aduan dan Siasatan diadakan pada 25-27 Februari 2009 di Kelantan.

8. Mesyuarat telah mendapatkan kepastian daripada Bahagian Hal Ehwal Korporat bahawa isu yang dilapor mengenai sekolah melalui media cetak atau elektronik juga dikira sebagai aduan. JPN dan PPD yang terbabit diminta untuk segera membuat maklumbalas awal kepada Pegawai Perhubungan KPM dan salinan kepada bahagian KPM yang berkaitan.

9. Mesyuarat diminta untuk menggunakan kod aduan yang diterima mengikut turutan dalam pelaporan PKPS 4.3 seperti contoh Pelaporan dalam Prosedur Pengurusan Aduan dan Siasatan KPM mulai tahun 2009 .

10. Mesyuarat dimaklumkan BPSH telah mengagihkan tanggungjawab mengendalikan aduan mengikut negeri seperti di bawah:
- Pn.Norliza binti Haji Mohd Noah bertanggungjawab bagi JPN Perlis, Melaka, Sarawak, Selangor, Kelantan, Pahang Negeri Sembilan dan Putrajaya
- En. Mohd ‘Ainuddin bin Ibrahim bertanggungjawab bagi JPN Pulau Pinang, Kedah, Perak, Terengganu, WPKL, WP Labuan, Johor dan Sabah

11. Mesyuarat dimaklumkan bahawa Unit Perhubungan JPN merupakan Pegawai Penyelaras Bencana di peringkat JPN dan mesyuarat mengenainya akan diadakan pada 12 Februari 2009 di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian.

12. Mesyuarat dimaklumkan Sistem Adu Disiplin masih digunakan sehingga e-aduan yang dibangunkan oleh BHEK disempurnakan. Semua Pegawai Penyelaras Aduan JPN diminta sentiasa membuka laman web Sistem Adu Disiplin untuk menyemak dan mengambil tindakan bagi setiap aduan terkini yang diterima melalui laman web ini.

13. Mesyuarat berkaitan Pusat Interaksi Pelanggan, Kementerian Pelajaran Malaysia akan diadakan pada 17-19 Februari 2009 di Sherwood Resort Lumut. Pusat Interaksi Pelanggan ini telah pun mula beroperasi di talian hotline 03-77237070 dan diuruskan oleh Vads TM di Menara Vads , Taman Tun Dr. Ismail Kuala Lumpur. Semua diminta untuk membuat ‘test call’ dan cuba membantu EKP (Eksekutif Khidmat Pelanggan) yang dilantik meningkatkan kemahiran dan maklumat untuk menjawab isu-isu berkaitan pendidikan,

14. Mesyuarat telah membuat ketetapan bahawa semua negeri yang dipertanggungawab menjadi urus setia bagi program yang dirancang untuk tahun 2009 memastikan permohonan pakej dibuat dengan lebih awal. Waran bagi program akan diturunkan kepada negeri berkenaan mulai Mac 2009.

15. Mesyuarat bercadang untuk membuat lawatan ‘benchmarking’ bagi melihat pengurusan aduan sekolah negara lain dan memutuskan JPN Selangor telah dipertanggung jawab untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan bagi lawatan ini.

Sunday, February 8, 2009

Bacaan Yasin, Perhimpunan, Mesyuarat BPSH Februari 09




Perkara :
Bacaan Yasin, Perhimpunan Bulanan dan Mesyuarat Bersama Pengarah BPSH (Bulan Februari)

Tarikh :
6 Februari 2009 (Jumaat)

Tempat :
Ruang Legar/Bilik Mesyuarat Kemboja

VVIP :
  1. Tn Hj Zulkifly bin Mohd Wazir Pengarah BPSH
  2. Tn Hj Ibrahim bin Ahmad Timbalan Pengarah (Murid)
  3. En Abdullah bin Mad Yunus Timbalan Pengarah (Sekolah)

Sektor Pengelola :
Sektor PKICT

Pengisian :
Sila rujuk minit mesyuarat

Saturday, February 7, 2009

Pelancaran Tabung Kemanusiaan Gaza BPSH




Tabung Kemanusiaan Gaza "One Malaysia One Voice" peringkat BPSH telah dilancarkan pada 6 Februari 2009. Pelancaran tabung telah disempurnakan oleh Y.Bhg. Tn Hj Zulkifly bin Mohd Wazir, Pengarah BPSH.
Badan Kebajikan dan Sukan BPSH telah diamanahkan untuk menguruskan kutipan peringkat Bahagian ini. Semua kutipan akan diserahkan kepada sekretariat tabung peringkat KPM iaitu KPP Sektor Pengoperasian Dasar dan Keurusetiaan BPSH.
Semoga sumbangan warga BPSH mampu memeberi sinar harapan kepada saudara-saudara kita di Gaza.

Tuesday, February 3, 2009

MESYUARAT JAWATANKUASA TEKNIKAL e-GTukar BIL. 1/2009



Tarikh : 3 Februari 2009
Tempat : Bilik Mesyuarat Kemboja. BPSH
Bil Ahli : 40 Orang

Mesyuarat ini adalah bertujuan untuk : i/ Memantapkan Sistem e-GTukar. ii/Menyelesaikan beberapa kelemahan yang timbul dalam pertukaran terkini, iaitu pada Januari 2009. iii/Menagatasi masalah-masalah berkaitan dengan permohonan dan isu-isu berkaitan dengan pertukaran.

Selain itu mesyuarat ini juga bertujuan untuk mendapat laporan terkini kedudukan sistem e-GTukar dan perkara-perkara yang perlu bagi penambahbaikkan dalam e-GTukar, maklumat-maklumat terkini tentang kedudukan guru dan perkara-perkara baru yang ingin dikuatkuasakan pada sesi pertukaran akan datang.

Pemeriksaan Mengejut Stor BPSH


Perkara :
Pemeriksaan Mengejut Stor SBPH

Tarikh :
3 Februrai 2009 (Selasa)

Pegawai :
KPP PKICT
KU Pentadbiran

Objektif :
Mengenal pasti aset BPSH di stor-stor BPSH
Menilai kekemasan stor-stor BPSH
Mengenal pasti aset-aset yang perlu dibuat pelupusan

Mesyuarat Unit Kewangan Bil 1/2009


Perkara :
Mesyuarat Unit Kewangan Bil.1/2009

Tarikh :
3 Februari 2009 (Selasa)

Tempat :
Bilik Mesyuarat Delima

Pengerusi :
Puan Faridah bt Mohamed Zain, Ketua Unit Kewangn BPSH

Kehadiran :
Pegawai dan Staf Unit Kewangan

Perbincangan :
  1. Pusingan kerja staf Unit Kewangan
  2. SKT semua pegawai dan Staf Unit Kewangan
  3. Kursus Pengurusan Kewangan KPM 
  4. ABM 2010-2011
  5. Pertandingan Anugerah Kualiti Pengurusan Kewangan dan Perakaunan



MESYUARAT PENYELARASAN PENYEDIAAN MANUAL PROSEDUR KERJA (MPK)SEKOLAH MENENGAH BIL. 1/2009



Tarikh : 28 - 30 JANUARI 2009
Tempat : Cinta Sayang Resort. sg Petani. Kedah
Bil Ahli : 12 Orang
Mesyuarat ini adalah bertujuan untuk menghasilkan draf pertama MPK Sekolah Menengah yang mengandungi latar belakang, carta fungsi, proses kerja dan carta alir.

1. Perbincangan dan percambahan fikiran tentang skop serta proses kerja bagi penyediaan MPK Sekolah Menengah.
2. En Mohd Nasim Bin Zakaria, Sektor Pengoprasian Dasar & Keurusetiaan,BPSH menjadi fasilitator bagi menyediakan draf pertama MPK.
3. PKPSM juga membincangkan persediaan Persidangan Pengurusan Pendidikan Pengetua sekolah Menengah dan Roundtable Meeting Of ASEAN Educational Teacher IV ( Perbincangan bersama IAB Utara dan MGB ) yang dicadangkan pada 24 - 28 Mei 2009 di Pulau Pinang.